» دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ دریافت قالب وبلاگ جدید سه ستونه کتابخانه لوکس بلاگ برای استفاده از کد، آنرا کپی و در بخش تنظیمات وبلاگ خود درج کنید. مشارکت کتابداران از 24 استان کشور در مشاوره کتابدار

 مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی از حضور بالغ بر هزار کتابدار از 24 استان کشور در دوره های آموزشی مشاوره کتابدار خبر داد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صبح امروز ( یازدهم آبان ماه) آیین افتتاح هشتمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار به میزبانی مقدس مشهد با حضور سیدکمال حسینی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی؛ مهدی نصیرزاده، مدیرعامل تعاونی ناشران خراسان رضوی؛ علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حسین اکبری، مدیرکل کتابخانه‌های خراسان رضوی و جمعی از کتابداران برگزار شد.

در این مراسم علی رمضانی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برگزاری این دوره در مشهد مقدس را اتفاقی مبارک دانست و بیان کرد: کتابدارانی که توانسته‌اند در این دوره شرکت کنند خود را سفیران پیام آن به همکاران در کتابخانه‌های خود بدانند و مباحث ارائه شده در کلاس‌های این دوره را در شهر خود منتشر کنند.

وی آموزش را، تکمیل کننده کار بخش تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و گفت: هرقدر بتوانیم منابع خوب به کتابخانه‌ها ارسال کنیم، اگر این منابع به درستی معرفی نشوند و اطلاعاتی درباره آن‌ها به اشتراک نگذاریم، مورد توجه مخاطب قرار نخواهند گرفت.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با برگزاری هشتمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار، تعداد کتابداران آموزش دیده به بیش از هزار نفر از 24 استان کشور خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مراجعه‌کنندگان به کتابخانه های عمومی کشور نیازمند راهنمایی کتابداران در معرفی کتاب‌های مناسب هستند، گفت: رفتار کتابداران و نحوه معرفی کتاب‌ها در جذب مخاطب بسیار تأثیرگذار است و اگر کتابدار نتواند با راهنمایی مناسب، ارتباط مؤثری با مراجعه‌کنندگان خود بگیرد، به تدریج اعضاء کتابخانه کاهش پیدا می‌کند.

رمضانی با بیان اینکه تعدادی از منابع به دلیل معرفی نادرست، مورد استقبال مخاطبان قرار نمی‌گیرند، تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های علوم کتابداری، کتاب‌ها در کتابخانه تاریخ انقضاء دارند و اگر به معرفی آنها توجه نکنیم، مخاطبین، کتاب‌های خوب بسیاری را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: ارسال دفترچه‌های نورسیده همزمان با ارسال منابع جدید به کتابخانه‌ها یکی از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در معرفی کتاب به مخاطبان بوده است؛ برگزاری دوره مشاوره کتابدار در چالش برانگیزترین موضوعاتی که در کتابخانه‌ها با آن مواجه هستیم، گامی دیگر در معرفی منابع به مخاطبان است.

رمضانی همچنین از انتخاب نفرات برگزیده این دوره برای شرکت در دوره های آموزشی تکمیلی خبر داد.

در ابتدای این برنامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: در سند چشم انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌ها به عنوان مرکزی برای یادگیری مهارت و ارتقاء مهارت مطالعه در راستای تولید علم معرفی شده است؛ در این سند کتابدار، مشاور و متخصصی نامیده می‌شود که وظیفه‌ای فراتر از امانت دادن کتاب به مخاطبین دارد؛ و کتابدار مانند مادری است که مخاطب را در کشف دنیای کتاب‌ها راهنمایی می‌کند.

در ادامه مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی، ضمن قرائت پیام استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار داشت: نگاه دولت تدبیر و امید، نگاهی علمی است و می‌خواهد این نگاه را در میان مردم گسترش دهد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم شاهد پویایی در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان بوده‌ایم، ادامه داد: با توجه به میزان سرانه مطالعه در کشور و وضعیت نامناسب آن، باید بسترهای لازم برای افزایش آن ایجاد شود؛ و بسترسازی در مدارس برای فضای کتابخانه‌ها، قصه‌خوانی و قصه‌گویی نیز باید با همکاری آموزش و پرورش، شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط با کتابخوانی ایجاد کنیم.

گفتنی است، هشتمین دوره مشاوره کتابدار یازدهم الی چهاردهم آبان ماه با حضور 150 کتابدار از استان‌های خراسان‎رضوی، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : سه شنبه 12 آبان 1394 | 10:11 | نویسنده : لطیفی |
.: Weblog Themes By Bia2skin :.